Views maken een viral nog niet succesvol.

82439-embargo-april-1-2014-opel-astra-2908791 april is alweer een paar dagen achter de rug. Deze dag zorgt altijd voor veel virals van organisaties. Door middel van een viral gebruikt een organisatie zichzelf op deze dag om een grap te vertellen. Deze 1 april virals zijn vaak succesvol. Maar waarom zijn niet alle virals succesvol?


Opel
Neem bijvoorbeeld de virals van drie automerken, Opel, Volkswagen en Volvo. Opel maakte op 1 april bekend een nieuwe Opel Astra te lanceren, de Copacabana editie. Zoals hieronder te zien is, is er bij deze viral een duidelijke link met Opel. 82442-embargo-april-1-2014-opel-astra-290882Deze viral is uiteindelijk ondergesneeuwd door de vele andere grappen op 1 april. Toch is dit een goed voorbeeld omdat er, net zoals bij bijna alle andere 1 april virals, een duidelijke link is tussen het merk en de viral.

Volkswagen
Volkswagen heeft enige tijd geleden ook een viral gelanceerd. Doordat zij deze niet tijdens 1 april verspreidde, heeft deze op veel meer aandacht kunnen rekenen. Met meer dan 20 miljoen views op YouTube was deze viral qua views namelijk zeer succesvol. Toch is het de vraag of iedereen weet dat het Volkswagen was die de trap omtoverde in een piano. Er is namelijk geen goede link tussen de actie en het merk.

Volvo
Maar hoe moet het dan wel? Dat laat Volvo zien. Volvo is er in geslaagd om een viral te maken die meer dan 71 miljoen views kreeg. Dit deden zij in november 2013 met onderstaande video die de meest bekeken automotive commercial op YouTube ooit werd. Deze viral video is niet alleen leuk, er is ook een duidelijke link tussen Volvo en de viral.

Kortom; maak de link!
Niet alleen virals, maar alle marketingacties moeten een duidelijke link hebben met het merk. Acties zonder een duidelijke link met het merk kunnen succesvol zijn qua cijfers, maar zullen minder bijdragen aan het beeld dat de (potentiële) klant van het merk heeft.

Advertenties

2 thoughts on “Views maken een viral nog niet succesvol.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s