Hoe schrijf je een goede blog?

bloggingMijn blog schrijf ik inmiddels al een tijdje. Hierdoor weet ik ondertussen ook dat het aantal views erg afhankelijk is van de kwaliteit van de blog die ik schrijf. Maar hoe schrijf je nou een blog van goede kwaliteit? 

Het doel
Wanneer je een blog gaat schrijven, is het allereerst belangrijk om voor jezelf een doel voor ogen te hebben. Wat wil jij met deze blog bereiken? Wat wil jij aan de lezer vertellen? Als je dit zelf niet weet, zal het moeilijk zijn om een goede blog te schrijven. Daarnaast zal een lezer je blog zonder doel ook niet goed begrijpen.

De doelgroep
Als het doel duidelijk is, is het ook belangrijk om te weten wie de doelgroep is. Wil de doelgroep lange diepgaande teksten lezen? Of zijn zij meer geïnteresseerd in een opsomming van feiten? Door dit voor jezelf duidelijk te hebben zal de geschreven blog beter aansluiten bij het leesgedrag en de behoefte van de lezer.

Schrijf over jouw kennis
De volgende stap is voor mij meteen de moeilijkste stap, het bedenken van een onderwerp. Hierbij geldt voor zowel corporate blogs als persoonlijke blogs dat je moet schrijven over jouw interesse en kennis. Hierdoor schrijf je namelijk niet alleen goede blogs doordat je veel informatie al weet, maar wordt het ook leuker omdat je kennis kunt delen.

Ik benadruk hierbij ook de corporate blog, omdat het bij corporate blogs belangrijk is dat jij jezelf blijft. Mensen willen interactie met mensen, ook als zij in contact komen met een organisatie. Schrijf je corporate blogs dus ook vanuit jezelf en laat de naam van de auteur zien op de blog.

Schrijf de blog goed leesbaar
Schrijf je blog simpel maar duidelijk. Iedereen haakt namelijk af wanneer de blog niet fijn leest. Daarnaast wordt de blog door een simpele structuur beter scannable, wat een belangrijke factor voor een succesvolle blog is. Door de blog te scannen bepalen lezers namelijk of de blog voor hen interessant is. Je maakt een blog scannable en goed leesbaar door:

  • Opsommingen te gebruiken
  • Uitdagende titels te gebruiken
  • Foto’s te gebruiken
  • Gebruik te maken van alinea’s

Deel je blog!
Ten slotte is het nog belangrijk om de blog te delen. Als jij je blog niet deelt zal, met name in het begin, niemand jouw blog vinden. Je kunt je blog allereerst populairder maken door hem te delen op LinkedIn, Google+, Facebook of Twitter. Daarnaast kun je ook een link naar de blog plaatsen in de signature onder de mails die je verstuurd. Ook het mondeling vertellen over je blog kan zorgen voor meer bezoekers, met name wanneer de blog voor de gesprekspartner interessante content bevat.

Heb jij vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met mij op.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s