Hoe krijg jij je collega’s (en jezelf) actief op Social Media?

Afbeelding via NFVPinball

In mijn vorige blog beschreef ik hoe je de ‘roots’ van je bedrijf kunt gebruiken bij de communicatie met de doelgroep. Hierin beschreef ik ook dat het gebruik van social media hierbij belangrijk is. Social media kan worden ingezet door één persoon, maar kan nog krachtiger worden wanneer alle werknemers er hun steentje aan bijdragen. Hier zit echter ook meteen een probleem. Hoe motiveer je namelijk de werknemers (maar ook jezelf) om hiervoor tijd vrij te maken?

‘Ik heb geen tijd’
Allereerst is het belangrijk om jezelf te verplichten om af en toe iets aan social media te doen. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld maandelijks een blog te schrijven of door elke dag een tweet te sturen. Nu zal vaak de reden naar boven komen dat hier geen tijd voor is, maar wanneer social media belangrijk wordt gevonden, ontstaat er vanzelf tijd. Bovendien blijkt uit deze interactieve infographic dat er veel tijd verloren gaat terwijl het versturen van een tweet nog geen minuut hoeft te duren.

‘Ik weet niet waarover ik moet bloggen’
Inspiratie is natuurlijk ook van belang wanneer men gebruik maakt van social media. Hoe leuker en interessanter de content is die je de wereld in stuurt, hoe meer reacties je zult krijgen. Het is dan ook belangrijk om te tweeten en te bloggen over jouw passie, iets wat je dagelijks bezighoudt. Hierdoor krijg je niet alleen kwalitatief betere blogs en tweets, maar zul je het ook leuker en makkelijker vinden om een blog te schrijven.

‘Voor wat, hoort wat’
In de social media wereld is het nu eenmaal zo dat wanneer jij aandacht besteed aan iemand anders, zij ook aandacht aan jou zullen besteden. Door simpelweg een like of retweet van een bericht van een ander, motiveer je diegene om ook op jou te reageren. Door dit regelmatig te doen word je steeds belangrijker onder je volgers, wat resulteert in bijvoorbeeld meer bezoekers op je blog. Door een groeiend aantal bezoekers zal je weer vaker gemotiveerd zijn om een blog of tweet het internet op te sturen. Daarnaast kan er door een toenemend aantal bezoekers ook een onderlinge strijd ontstaan tussen collega’s, iedereen wil de meeste views op zijn blog. Op deze manier motiveren collega’s elkaar.

Je had toch geen tijd?
En dan nog even terugkomend op de ‘Ik heb geen tijd’ reden; hoeveel tijd heb je inmiddels besteed aan het lezen van deze blog? Waarschijnlijk genoeg om minimaal één tweet te kunnen sturen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s