Leg de nadruk op de ‘roots’.

Wanneer je als organisatie een saai product zoals pennen, blenders of paperclips verkoopt, is het moeilijk om jouw online boodschap te onderscheiden. De concurrent is al bezig om alle leuke toepassingen van de paperclip op social media te tonen en jij weet niet meer hoe je je moet onderscheiden? Ga terug naar je ‘roots’.

Wat zijn je roots?
Waarschijnlijk doe je het zelf ook, bedrijven waar je een goed gevoel bij hebt koop je vaker. Vooral als je weet dat de levering en prijzen bij de concurrenten gelijk zijn, ga je kiezen op gevoel. Dit gevoel ontstaat door het verhaal dat jij achter het bedrijf ziet. Of het nou gaat om een groep studenten met een succesvol project of twee cafébezoekers met een goede ingeving, bijna elk bedrijf heeft een goed verhaal.

Door jouw verhaal te vertellen onderscheid jij je van je concurrent. De klant creëert namelijk een gezicht bij jouw organisatie waardoor je vertrouwd bij de klant zult zijn. Hierdoor zal deze klant eerder geneigd zijn om nogmaals een aankoop bij jou te doen.

Hoe verspreid ik mijn roots?
Wanneer je de geschiedenis van de organisatie op een originele en leuke manier hebt vormgegeven, is het belangrijk dat je het verhaal aan de klant vertelt. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar het is wel belangrijk om de link met het heden te maken.

Allereerst is er de mogelijkheid om dit verhaal te delen op de website. Met name bij webshops is de website belangrijk. Klanten komen op andere manieren namelijk misschien niet in contact met de organisatie. Daarnaast kun je hen op deze manier overhalen om een aankoop te doen.

Vervolgens is er nog de mogelijkheid om het verhaal te delen via social media. Hier kun je naar het geschreven verhaal op je website linken, alleen is dit niet ideaal. Een betere mogelijkheid is het maken van een video waarin jij je verhaal laat zien.

De praktijk
Verhaaltjes als dit klinken natuurlijk altijd erg leuk en mooi, maar werkt het ook echt? Een goed voorbeeld hiervoor is Philips. Philips is namelijk een grote organisatie die hier veel waarde aan hecht. Onderstaande video is hier een duidelijk voorbeeld van.

In deze video komt in het begin duidelijk naar voren waar Philips ooit is begonnen, een Brabants bedrijf dat gloeilampen maakt. Vervolgens laat de video een tijdreis zien naar het heden. Door deze video krijgt men meer gevoel bij Philips. De kracht van Philips is dat zij dit verhaal niet eenmalig vertellen, maar dit vaker doen. Zo vertalen zij het verleden naar het heden ook bij de presentatie van het nieuwe logo, zoals te zien is in onderstaande video.

Advertenties

2 thoughts on “Leg de nadruk op de ‘roots’.

  1. Pingback: Hoe krijg jij je collega’s (en jezelf) actief op Social Media? | MyMarketing

  2. Pingback: Hoe krijg jij je collega’s (en jezelf) actief op Social Media? | In2Marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s