Adviesbureau Becks | Usability

Logo BecksEnige tijd geleden heb ik voor Becks een blog geschreven over het gebruik van social media. In deze blog zal ik voor hen een usability analyse doen en hierbij advies geven over mogelijke aanpassingen.

Piramide van Eisenberg
Met de piramide van Eisenberg wordt de website getest aan de hand van verschillende criteria. Op het moment dat een website voldoet aan alle criteria levert het de bezoeker een goede gebruikservaring. Deze criteria zullen voor Becks hieronder worden beschreven.

Functional
Met behulp van Pingdom is gekeken hoe snel de website van Becks wordt geladen. Hier kwam uit naar voren dat de website een totale laadtijd heeft van 0,65 seconden. Dit is zeer goed te noemen omdat zij hiermee sneller is dan 95% van alle geteste websites.

Daarnaast is er met behulp van Brokenlinkcheck.com gekeken naar de 404 meldingen die de website bevat. Hieruit bleek dat er op de website van Becks zelf geen 404 meldingen te vinden zijn. Wel wordt er in sommige gevallen verwezen naar een webpagina met een 404 error of andere melding. Alle meldingen zijn in onderstaand schema te vinden.

Schermafbeelding 2013-12-19 om 13.36.30

Accessible
De website van Becks werkt in principe met alle browsers en operating systems. Wel is het zo dat de website op dit moment nog niet responsive is. Dit betekent dat de website niet wordt aangepast wanneer deze wordt bekeken met bijvoorbeeld een iPad of smartphone.

Usable
Op dit gebied kan de website zeker nog verbeterd worden. Op dit moment krijgt Becks namelijk steeds meer te maken met klanten vanuit het buitenland terwijl de website nog uitsluitend in het Nederlands beschikbaar is. Het is dan ook ontzettend belangrijk om hier zo spoedig mogelijk in ieder geval Engels aan toe te voegen. Wanneer geen andere talen worden toegevoegd zullen (potentiële) klanten vroegtijdig afhaken. Daarnaast zou het kopje Organisatie in het menu verder naar voren moeten worden verplaatst.

Intuitive
Er zijn op dit moment geen zaken die bezoekers er weerhouden om contact te zoeken met Becks. Zelfs op de homepage zijn de contactgegevens al te vinden. Daarnaast is er op de contactpagina een contactformulier te vinden dat gebruikt kan worden om contact te zoeken. Dit formulier zou in principe wel wat simpeler kunnen door de vakken adres, postcode, plaats en fax weg te laten. Aan een naam, e-mailadres en eventueel een telefoonnummer heeft men in principe genoeg om contact te leggen. Daarnaast kost het de gebruiker minder moeite om het formulier in te vullen.

Persuasive
Onder persuasive valt alles dat de bezoeker moet overtuigen om daadwerkelijk actie te ondernemen. Voor Becks betekent dit het contact opnemen via het contactformulier of door het sturen van e-mail. Hier zal met behulp van de beïnvloedingswapens van Cialdini verder op in worden gegaan.

Beïnvloedingswapens van Cialdini
Cialdini maakt gebruik van verschillende beïnvloedingswapens om potentiële klanten te overtuigen. Ik heb voor Becks gekeken welke beïnvloedingswapens zij op dit moment al gebruiken.

Uit deze analyse bleek dat de website op dit moment uitsluitend gebruik maakt van autoriteit. Op de homepage laten zij namelijk zien met welke projecten zij op dit moment bezig zijn door middel van nieuwsberichten. Doordat hier grote namen staan zoals Marks & Spencer, Plopsa de Panne en Grand Hotel Krasnapolsky laat Becks zien dat zij veel ervaring hebben met grote projecten en dat zij door deze grote en bekende organisaties worden vertrouwd. Het effect hiervan kan nog worden vergroot door meer berichten aan deze pagina toe te voegen. Daarnaast zijn er op de pagina ‘Projecten’ nog veel meer projecten te vinden wat nu natuurlijk alleen maar positief is.

Daarnaast bleek uit de analyse dat de overige vijf beïnvloedingswapens op dit moment helaas nog ontbreken. In sommige gevallen zal Becks nooit gebruik kunnen gaan maken van deze beïnvloedingswapens. Zo zullen er nooit reviews worden geschreven door klanten (sociale bewijskracht) en zal er ook nooit schaarste worden gecreëerd. Op het gebied van wederkerigheid zijn er ook geen mogelijkheden.

Sympathie kan daarentegen wel worden gecreëerd op de website. Door een foto toe te voegen van het gehele team op de website krijgt met een beeld van de personen achter het bedrijf. Dit draagt bij aan het vertrouwen dat er bij de potentiële klant gecreëerd moet worden. Daarnaast kan er op het gebied van commitment en consistentie ook nog worden verbeterd. In mijn vorige blog voor Becks beschrijf ik namelijk dat zij op LinkedIn een bedrijfspagina aan moeten maken. Wanneer deze pagina bestaat is het belangrijk om naar deze pagina te linken vanuit de website.

Myer Briggs Type Indicator
Met MBTI worden verschillende psychologische types beschreven. Deze types hebben verschillende behoeftes wanneer het aankomt op het bezoeken van een website. Deze verschillende types zullen nu worden bekeken.

De competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker is op zoek naar snelle informatie door middel van bijvoorbeeld opsommingen. Deze bezoeker vindt bij Becks direct de informatie die hij zoekt. Op de organisatie pagina staat namelijk in een opsomming wat het bedrijf voor hen kan betekenen en welke kenmerken bij Becks horen. Op dit punt is dan ook zeker geen verbetering mogelijk.

De spontane bezoeker
De spontane bezoeker is altijd op zoek naar acties en aanbiedingen. Deze bezoeker zal zich bij de website van Becks misschien minder thuis voelen. Het is in met de diensten die Becks aanbiedt namelijk niet mogelijk om op de website acties of aanbiedingen te doen. Doordat dit niet mogelijk zal de bezoeker dit waarschijnlijk ook niet verwachten.

De humanistische bezoeker
Op de humanistische bezoeker wordt niet echt ingespeeld met de website van Becks. Op de website is namelijk geen enkele afbeelding van bijvoorbeeld personen te vinden. Dit is wel goed mogelijk door het plaatsen van een afbeelding van bijvoorbeeld alle medewerkers. Daarnaast zijn er ook geen ervaringen van anderen te vinden maar laat de website wel zien dat Becks werkt voor vele en grote opdrachtgevers.

De methodologische bezoeker
Deze bezoeker neemt de tijd om elk detail door te nemen en zal hier dan ook naar op zoek gaan. Op deze bezoeker wordt goed ingespeeld door met name de pagina ‘Projecten’. Onder alle onderdelen op deze pagina is veel informatie te vinden over het onderwerp van die pagina. Doordat er door middel van een menu goed onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende categorieën kan deze bezoeker gemakkelijk op zoek naar de informatie die hij wilt lezen.

Kortom
Becks beschikt op dit moment al over een redelijk complete website maar er zijn toch nog enkele aanpassingen mogelijk. Het is met name belangrijk om er voor te zorgen dat de website zo spoedig mogelijk in meerdere talen, maar met name Engels, beschikbaar is.

Feedback Becks
De systematische analyse van onze website is zeer verhelderend en versterkt ons gevoel dat onze website op enkele punten nog verbeterd kan worden. Met name het tonen van de medewerkers (ons bedrijf een gezicht geven) en aanbieden in het Engels zullen zeker worden opgepakt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s