Hoe kunnen organisaties Vine gebruiken?

VineInstagram biedt de mogelijkheid om afbeeldingen te delen met de wereld om je heen. Vine biedt in principe de zelfde mogelijkheid maar verschilt wel op een belangrijk punt. Met Vine deel je namelijk niet stilstaande afbeeldingen, maar korte video’s. Vine video’s worden door consumenten tot wel vier keer vaker gedeeld dan YouTube-video’s en dit kan het gebruik van Vine dan ook erg interessant maken voor organisaties.

Vine is met name succesvol door de maximale duur van een video, namelijk 6 seconden. Consumenten maken namelijk steeds meer gebruik van meerdere social media waardoor filmpjes met een lange laadtijd snel worden overgeslagen. De kracht van Vine zit hem dan ook in het kort maar krachtig overbrengen van een (grappige) boodschap. Daarnaast houdt Vine rekening met de wensen van de gebruiker. Vines worden namelijk automatisch afgespeeld maar het geluid staat standaard uit.

Toepassingen van het product
Op zakelijk gebied zijn er zeker mogelijkheden met Vine. Neem bijvoorbeeld Malibu. Zij lieten met behulp van een vine zien hoe een lekker drankje kan worden gemaakt. Doordat het een snelle en simpele video is, zijn consumenten eerder van plan de video te bekijken. Wanneer de video bevalt is de kans groot dat zij deze ook zullen delen met vrienden.

Vine werd door Malibu dus gebruikt om op een ludieke wijze te laten zien wat er mogelijk is met Malibu Rum. Met een vine kon dit veel beter worden gevisualiseerd dan met een stilstaande afbeelding.

Bacardi vond de actie van Malibu schijnbaar ook succesvol. Niet veel later kwamen zij namelijk met een eigen vine. In deze vine werd in een zeer korte video uitgelegd hoe je met behulp van een paar ingrediënten een Cuba Libre maakt.

Ben lui, laat de consument het werk doen!
Een andere manier om gebruik te maken van Vine is door jouw volgers een vine te laten maken. Zo kun je een product weggeven aan de drie beste inzendingen. Een dergelijke prijsvraag heeft twee voordelen. De vine zal door de maker namelijk gedeeld worden met zijn vrienden, familie, kennissen en/of collega’s. Daarnaast kan een vine inspiratie zijn voor de organisatie omdat je op deze manier op een originele en uitdagende manier feedback kan vragen op een product of dienst.

Geef tips!
Vine is, zoals ik eerder in deze blog al aangaf, een ideale manier om een simpele boodschap over te brengen. Dit maakt Vine ook ideaal om tips te geven aan consumenten. Wanneer een tip interessant is en nuttig wordt gevonden, zullen consumenten de tip gaan delen.

Een goed voorbeeld hiervan is een vine van Lowe’s. In deze vine legt Lowe’s uit hoe je met behulp van een stukje aluminium folie kleinere batterij kunt gebruiken in een zaklamp.

Kortom, er zijn ontzettend veel mogelijkheden met Vine. Let er op dat jouw vine leuk en interessant wordt gevonden. Wanneer een vine namelijk niet wordt gedeeld en als irritant wordt ervaren, heeft een vine geen enkel positief effect.

Bronnen:
Dutchcowboys
Marketingfacts
Twitter account Lowe’s

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s