Foursquare voor zakelijke doeleinden

Foursquare logoFoursquare wordt met name gebruikt door consumenten om aan vrienden te laten weten waar zij zich op dat moment bevinden. Met behulp van Foursquare kan er namelijk worden ingecheckt op verschillende locaties en kunnen deze locaties vervolgens worden gedeeld via bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Voor zakelijk gebruik zijn er ook mogelijkheden welke ik in deze blog zal beschrijven.

Wat is Foursquare?
Foursquare is niet zo bekend bij het grote publiek als andere social media zoals Facebook en Twitter. In onderstaande video wordt uitgelegd wat Foursquare nou precies inhoudt.

Foursquare en naamsbekendheid
Foursquare is gratis, dit betekent dat het ook gratis is om als gebruiker nieuwe locaties aan te maken. Op deze manier kun jij, als bijvoorbeeld kledingzaak, gratis jouw organisatie op de Foursquare kaart zetten.

Bij het aanmaken van een locatie, kun je heel makkelijk ook een bericht toevoegen. Wanneer consumenten dan in de buurt van jouw kledingzaak komen zullen zij dit bericht zien. Het is dan ook verstandig om met dit bericht een aanbieding aan de consument te doen. ‘Drie overhemden voor de prijs van twee’ kan dan ook een goed voorbeeld zijn.

Het gevolg van het aanmaken van een dergelijke locatie is niet alleen het bereiken van consumenten in de buurt. Gebruikers van Foursquare hebben namelijk, zoals ik eerder al aangaf, de mogelijkheid om een locatie te delen wanneer zij tevreden zijn. Hierdoor is er de mogelijkheid om ook de vrienden van de gebruikers te bereiken. Dit kan uiteindelijk leiden tot een betere naamsbekendheid.

Spaaracties
Check-in Foursquare BristolWanneer een locatie is aangemaakt, is het belangrijk om consumenten te motiveren om jouw locatie te delen. Een goede manier om dit te doen is het inzetten van spaaracties. Door consumenten namelijk te motiveren om jouw locatie te delen in ruil voor bijvoorbeeld een korting krijg je niet alleen een betere naamsbekendheid, maar zal de gebruiker ook vaker bij je terugkomen.

Naast het geven van kortingen zijn er nog een tal van mogelijkheden om consumenten te belonen wanneer zij inchecken. Een goed voorbeeld hiervan is een actie van Starbucks waarbij een gebruiker van Foursquare na vijf keer inchecken een virtuele badge kreeg. Op deze manier kan de consument laten zien dat hij of zij vaak bij Starbucks te vinden is. Daarnaast versterkt het de band met de klant omdat deze zich specialer zal voelen.

Bronnen:
Vimeo
Actiekrant
Dotsolutions

Advertenties

One thought on “Foursquare voor zakelijke doeleinden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s