Jouw app gebruik: Een marketingdroom of de consumenten nachtmerrie?

Hoe belangrijk is de vingerafdruk van jouw appgebruik voor marketeers?Met de komst van social media is de beschikbare informatie voor andere marketeers onzettend toegenomen. Dit heeft tot gevolg dat er beter op de behoeftes van consumenten kan worden ingespeeld. Met app recognition lijkt er nog meer informatie te achterhalen. Deze informatie is een droom voor elke marketeer maar een nachtmerrie voor de privacy van de consument.

Hoe werkt het?
Wanneer ik met bijvoorbeeld mijn iPhone de website van Wehkamp bezoek, kan Wehkamp achterhalen of ik hun app al heb geïnstalleerd. Dit is niets nieuws en bestaat al ontzettend lang. Dit wordt ook wel installed app recognition genoemd.

Wat onbekend is wanneer er aan installed app recognition wordt gedacht, is de mogelijkheid om installed app recognition te gebruiken bij iedere willekeurig geïnstalleerde app. Dit betekent dat er voor organisaties de mogelijkheid is om met behulp van enkele scripts aanbiedingen te doen die aansluiten op de content van de apps.

Als ik bijvoorbeeld besluit om een nieuwe auto te kopen, heb ik de mogelijkheid om bijvoorbeeld een app van Autotrack.nl te downloaden. Doordat men kan achterhalen dat ik deze app heb geïnstalleerd, zou ik e-mailnieuwsbrieven kunnen ontvangen waar opeens veel meer tweedehands auto’s in worden aangeboden dan normaal. Dit is dan nog maar een simpel voorbeeld. Wanneer ik bijvoorbeeld een wedding planner app download zijn er nog veel meer mogelijkheden. Zo belt mijn bank mij misschien wel om mij te feliciteren met de bruiloft, waarna zij mij een hypotheek voor een huis aan te bieden.

De droom vs de nachtmerrie
Jouw app gebruik zegt ontzettend veel over wie jij bent. Zo zullen met mensen met de ANWB of Flitsmeister app beschikken over een auto, mensen met een Ziggo TV app een abonnement hebben bij Ziggo en zullen consumenten met een game als Football Manager geïnteresseerd zijn in voetbal. Deze gegevens zijn met name voor marketeers van ontzettend grote waarden omdat op deze manier elke (potentiële) klant specifieker kan worden benaderd.

Wanneer je deze mogelijkheid van informatie verkrijgen vergelijkt met bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties door middel van cookies, worden er weinig maatregelen genomen. Wel is er natuurlijk de Wet Bescherming Persoonsgegevens waardoor consumenten beschermt worden. Wat je je hierbij wel kunt afvragen is wat de maatregelen zijn voor apps zolang er geen aandacht aan wordt besteed.

Consumenten zullen hier dan ook niet over klagen zolang het niet algemeen bekend is. Hier zou verandering in kunnen namen wanneer het fenomeen installed app recognition bij het grote publiek bekend wordt. De gevolgen hiervan zullen niet groot zijn want net zoals bij het gebruik van cookies verdwijnt het commentaar hierop na enige tijd.

Machteloos
De vraag die men moet stellen is dus eigenlijk hoe erg de consument het zal vinden wanneer advertenties nog beter zullen aansluiten op zijn wensen. Mochten zij hier bezwaar tegen hebben, dan hebben zij er op dit moment nog weinig over te zeggen. Ze zijn kansloos en overgeleverd aan de goede bedoeling van marketeer.

Bron:
Marketingfacts

Geef een reactie

