De zakelijke gevaren van Twitter

twitter-logo-birdTwitter is met bijna 3,5 miljoen unieke bezoekers in Nederland en met 1,5 miljard accounts wereldwijd, een erg belangrijke social medium. Dit maakt het voor organisaties erg interessant en aantrekkelijk om hier ook gebruik van te maken. Toch weten organisaties na het maken van een account niet goed wat zij met Twitter moeten doen. De vele fouten die er door organisaties zijn gemaakt, resulteren in enkele don’ts die in deze blog beschreven zullen worden.

Twitter
Twitter is een medium dat door gebruikers met name wordt gebruikt om informatie te delen met personen die zij kennen, maar ook met personen die zij niet kennen. Daarnaast wordt er ontzettend veel geklaagd op Twitter waar organisaties met webcare weer snel op in proberen te spelen. Maar dit is niet het enige doel waar organisaties Twitter voor gebruiken. Zo zijn het opbouwen en onderhouden van klantrelaties, leads genereren en het promoten van de organisatie ook doelstellingen die met behulp van Twitter bereikt kunnen worden.

Don’ts
De doelstellingen zijn meestal duidelijk en vaak wordt er dan al snel een account aangemaakt. Hierna gaat het echter vaak fout omdat de organisatie niet weet waar zij aan beginnen en met welk medium zij te maken hebben.

Ken het medium Twitter.
Zo heeft de organisatie erg vaak niet in de gaten wat het medium Twitter inhoudt. Dit heeft als gevolg dat organisaties met haar tweets niet goed inspeelt op de verwachtingen en behoeftes van haar (potentiële) klanten. Een ‘goed’ voorbeeld hiervan is Ryanair, zij begonnen een Twitter account en tweeten als een van hun eerste tweets het onderstaande bericht.

Ryanair-tweede-tweet

De berichten niet lezen
Een andere erg grote fout is het niet goed lezen van berichten. Het gevolg hiervan is namelijk dat de reactie van de organisatie niet zal aansluiten op de vraag van de (potentiële) klant. Deze klant zal zich dan onbegrepen voelen en mogelijk zoeken naar een andere organisatie. Daarnaast komt het natuurlijk op de buitenwereld ontzettend onprofessioneel over en kan het voor schade aan je imago zorgen.

Geduld verliezen
Iedereen verliest zijn geduld weleens, toch is het belangrijk je dan in te houden. De webcare is dit, zoals in onderstaande afbeelding te zien is, niet helemaal gelukt. Het gevolg van een dergelijke tweet was slechte publiciteit voor Sanoma Nederland.

Schermafbeelding 2013-11-12 om 18.55.58

Het #Trending topic
Trending topics kunnen ontzettend interessant zijn om op in te spelen. Kijk hiermee echter wel uit en ga na wat de achtergrond van dit trending topic is. Het komt namelijk niet goed over wanneer je als reisorganisatie per ongeluk, tijdens een natuurramp, inspeelt op een trending topic over de Filipijnen als daar net een ramp heeft plaatsgevonden.

Maar het kan nog erger! Zo is het helemaal pijnlijk wanneer er bewust wordt ingespeeld op een negatief trending topic. Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat consumenten korting krijgen wanneer zij de code ‘TsunamiOktober’ gebruiken. Een tweet van een organisatie die hiermee een ontzettende misstap maakte, staat in onderstaande afbeelding.
gapBronnen:
Frankwatching (1)
Frankwatching (2)
Marketingfacts

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s