De zakelijke mogelijkheden van Facebook en de kritiek hierop.

Facebook_LogoMet 8,8 miljoen unieke bezoekers is Facebook het populairste sociale medium in Nederland. Dit zorgt ervoor dat er  een ontzettend grote groep potentiële klanten kan worden bereikt. Daar komt nog bij dat er over deze groep potentiële klanten ook nog eens erg veel data is verzamelt, waardoor Facebook een ideaal communicatiemiddel is.

Wanneer er wordt begonnen met het gebruik van Facebook, is het belangrijk om twee onderdelen te onderscheiden. Er kan namelijk een bedrijfspagina worden aangemaakt maar er kan ook worden geadverteerd op Facebook. Op beide mogelijkheden wordt met deze blog ingegaan.

Bedrijfspagina
Bij het gebruik van een bedrijfspagina op Facebook, moet hier regelmatig wat mee gedaan worden om ervoor te zorgen dat mensen je zullen volgen.

Beginnend traffic
Wanneer een Facebook pagina door de organisatie net is aangemaakt, kan het moeilijk zijn om vanuit Facebook zelf traffic te genereren. Daarom is het belangrijk dat er vanuit bestaande middelen die de organisatie heeft, wordt gelinkt naar de Facebook pagina. Zo kan er op de website een link worden geplaatst en kan er een Facebook worden toegevoegd aan de handtekening van elke verzonden e-mail.

‘What’s in it for them?’
Het is belangrijk dat de Facebook gebruiker het zinvol vindt om jouw Facebook pagina te bezoeken. Dit kan door interessante en leuke nieuwtjes over je organisatie of door het aanbieden van unieke aanbiedingen die alleen via Facebook te verkrijgen zijn. Wanneer er op de Facebook pagina geen voordeel is voor de bezoeker, zal hij zichzelf de vraag ‘What’s in it for me?’ stellen. Op het moment dat deze vraag negatief wordt beantwoord, zal de bezoeker de pagina verlaten en niet meer terugkeren.

Betrokkenheid
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker zich betrokken voelt bij de organisatie. Dit kan heel erg makkelijk door interactief met de Facebook gebruiker bezig te zijn. Dit kan door bijvoorbeeld te vragen hoe zij ergens tegenaan kijken en welke verbeteringen zij aan het product zouden aanbrengen.

Actief zijn
Het is belangrijk om actief te zijn. Hierdoor zullen mensen namelijk vaker de bedrijfsnaam voorbij zien komen waardoor ze de naam steeds vaker en beter zullen herkennen. Dit kan door middel van updates, maar ook door giveaways. Giveaways zorgen naast de activiteit ook nog eens voor de verspreiding van je naam. Giveaways worden namelijk gedaan onder de voorwaarden dat de post moet worden geliket of gedeeld. Door het delen verschijnt de naam op steeds meer tijdlijnen waardoor de naam van je organisatie zich zal verspreiden.

Betrekken van derden
Door je als organisatie aan te sluiten bij verschillende communities, krijg je meer verwijzingen en aanbevelingen. Een aanbeveling van iemand anders is natuurlijk altijd meer waard dan wanneer iemand zelf aangeeft erg goed te zijn en zal dan ook sneller leiden tot fans.

Naast het aansluiten bij communities, kunnen ook bloggers worden benaderd om te schrijven over jouw product. Door hen gratis toegang te geven door evenementen of door gratis producten te geven, zullen zij over jou gaan schrijven en kunnen zij linken naar jouw Facebook. Positieve blogs zullen resulteren in positieve aandacht en fans.

Combineer online en offline
Het kan ontzettend interessant zijn om online en offline te combineren. Door bijvoorbeeld aanwezigen bij een offline evenement te taggen, zullen de aanwezigen nog een keer aan de organisatie worden herinnerd. Daarnaast zorgt het er weer voor dat een grotere groep bereikt wordt omdat vrienden van de aanwezigen dit bericht ook zullen zien.

Adverteren
De advertentiemogelijkheden van Facebook zijn ondertussen al erg vaak beschreven en voor de meesten die deze blog zullen lezen ook bekend. Hier zal ik nu dan ook niet verder op in gaan. Wel zal ik ingaan op de kritiek die onlangs door onderzoeksbureau Forrester werd geuit op het adverteren met Facebook.

Onderzoeksbureau Forrester kwam zeer recent namelijk met het advies om niet te adverteren op Facebook. Zij hebben onderzoek gedaan en daarbij verschillende marketeers gevraagd naar de toegevoegde waarde van de verschillende social media. Facebook scoorde hier met een 3,54 het laagste van alle mogelijkheden.

Forrester rapport

De kritiek van Forrester bestaat in principe uit twee delen:

1. Facebook zou zich te weinig richten op het mogelijk maken van interactie tussen bedrijven en klanten. Zo zou een post maar aan 16% van de klanten van het bedrijf getoond worden. Daarnaast worden tools nauwelijks verbeterd waardoor dit percentage ook niet toeneemt.

2. Facebook is simpelweg niet goed genoeg in adverteren. Bij het aanmaken van de advertentie worden verschillende criteria gekozen, maar uiteindelijk wordt er slechts bij 15% van de advertenties gebruik gemaakt van de voor Facebook beschikbare data.

De conclusie die dus kan worden getrokken, is dat Facebook achterloopt met het ontwikkelen van haar advertentiesysteem. Dit zorgt ervoor dat het steeds minder interessant gaat worden voor organisaties om te adverteren op Facebook omdat andere social media wel een advertentiesysteem hebben dat zich zal blijven ontwikkelen.

Bronnen:
Heuvelmarketing
Marketingfacts
Dutchcowboys

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s