De zakelijke mogelijkheden van YouTube.

youtube-logo2Steeds meer bedrijven besluiten aan social media te doen. Hierbij wordt vaak veel aandacht besteedt aan de bekendere media zoals Facebook en Twitter. YouTube wordt nog regelmatig vergeten, terwijl het juist zeer interessant kan zijn als losstaand medium of in combinatie met Facebook, Twitter en andere social media.

YouTube wordt door de maandelijkse 1 miljard unieke gebruikers vooral gezien als een vorm van entertainment. Dit zijn dan ook de filmpjes die de meeste views krijgen. Doordat organisaties te veel waarden hechten aan views, wordt er geen of niet optimaal gebruik gemaakt van YouTube. Hier maken organisaties al een grote fout, het aantal views is niet belangrijk. De kwaliteit en het resultaat van de views is dat wel.

Boodschap overbrengen
Door organisaties worden de krachten van YouTube en het maken van videos dus vaak onderschat. Zij zien het maken van een video slechts als een taak die nog volbracht moet worden, maar niet als een kans. Dit is totaal de verkeerde gedachte omdat een video juist de kans biedt om op een persoonlijke manier te communiceren met je (potentiële) klanten.

Een goed voorbeeld hiervan is onderstaand filmpje. In dit filmpje laat Hulphond Nederland zien hoe belangrijk een hulphond kan zijn en brengt daarmee een voor hen belangrijke boodschap over. Door hun eigen naam en logo pas op het einde te tonen, komt de boodschap centraal te staan en wordt niet meteen gedacht dat het om een commerciële video gaat.

Entertainen
Zoals ik eerder al aangaf, wordt entertainment als de belangrijkste functie van YouTube gezien. Door bedrijven kan hier ontzettend goed gebruik van worden gemaakt. Vooral bedrijven met een saai product zoals een verzekering, tandpasta, verf of scheermesjes kunnen hier ontzettend goed gebruik van maken. Het gevolg hiervan is dat zij naamsbekendheid opbouwen en dat consumenten leuken videos met hun vrienden via bijvoorbeeld Facebook zullen delen. Dollarshaveclub.com is het perfecte voorbeeld van een fantastische video voor een saai product maken. Hun video vindt je hieronder.

Informatief
Een groot obstakel voor potentiële klanten om in jouw webshop te kopen is de betrouwbaarheid. Door productreviews in de vorm van een video te plaatsen waarbij medewerkers van jouw website een product uitleggen, creëer je vertrouwen. Daarnaast draagt het ook nog bij aan de interesse die een potentiële klant in het product heeft. Coolblue is een organisatie die erg goed van dergelijke videos gebruikt maakt. Hieronder bevindt zich een voorbeeld van een van hun videos.

Andere mogelijkheden voor dergelijke videos zijn het tonen van het bestelproces, het snelle verzendsysteem of andere processen binnen de organisatie die van waarde kunnen zijn voor de klanten.

Voordelen
Het plaatsen van videos op YouTube levert voor bedrijven onzettend veel voordelen op. De belangrijkste voordelen worden in de onderstaande infographic van RICOH weergegeven. Klik op de infographic voor een groter formaat.

Youtube-for-Business-Infographic1

Bronnen:
Social media toolkit
Frankwatching
Infographic B2B

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s