Webinar Social Media | Welke tools zijn interessant?

Social-media-Doe-eens-gek5 november heb ik een webinar gevolgd dat werd georganiseerd door Bol.com. De gastspreker was Bob van de Vooren. Hij behandelde tijdens het webinar het onderwerp Social Media. Social Media is inzetbaar via verschillende kanalen waarmee verschillende doelen kunnen worden gerealiseerd. Om deze doelen te realiseren, kan er gebruik worden gemaakt van verschillende tools.

Bitly
Bitly is een van die tools. Bitly kan gebruikt worden om links korter te maken. Dit kan erg handig zijn wanneer een link moet worden getweet. Een kortere link zal dan minder characters in beslag nemen waardoor een langere tweet kan worden toegevoegd aan de link.

Naast het inkorten van links biedt Bitly ook de mogelijkheid om te meten waar je click vandaan komt. Op de site van Bitly kun je namelijk analyseren wie er op jouw link heeft geklikt en vanaf welke Social Media zij komen.

Twittergids
Twittergids is een andere tool die erg interessant kan zijn. Met Twittergids kan je namelijk op zoek gaan naar actieve twitteraars met veel volgers die regelmatig tweeten over een voor jouw interessant onderwerp.

Wanneer jij bijvoorbeeld een site hebt met nieuws op het gebied van marketing, kan je op Twittergids zoeken naar marketing. Het resultaat van de zoekactie zal een lijst opleveren met Nederlandse twitteraars die veel tweeten over Marketing en veel volgers hebben zoals Verkoren of Dutchcowboys. Wanneer je dit weet kun je contact zoeken met deze twitteraars zodat zij jouw (tegen betaling) kunnen promoten.

Google Alerts
Met Google Alerts kun je via een e-mail updates ontvangen wanneer er over een onderwerp of merk wordt gepraat dat jouw interesseert. Dit kan met name erg interessant zijn voor webcare. Door snel te reageren op negatieve berichtgeving wordt imagoschade voorkomen en worden klanten tevreden gehouden. Daarnaast is het natuurlijk een goede tool om erachter te komen hoeveel erover jouw merk wordt gepraat.

Socialmention
Socialmention kan gebruikt worden om te achterhalen wat er over jouw merk of organisatie wordt gezegd. Er zijn natuurlijk meer tools die deze mogelijkheid bieden, wat Socialmention uniek maakt zijn de emoties die gemeten worden. Het is namelijk mogelijk om te kijken hoeveel berichten neutraal, positief of negatief zijn. Door bijvoorbeeld de verhouding tussen positieve en negatieve berichtgeving te bekijken, kan worden bekeken of er acties nodig zijn om het imago te verbeteren.

Hootsuite
Hootsuite is een tool die gebruikt kan worden voor social media management. Hootsuite werkt vrij simpel, allereerst maak je een account aan. Vervolgens kun je aan dit account al je social media accounts linken waardoor je heel gemakkelijk een bericht op verschillende social media plaatst.

Daarnaast is het ook nog mogelijk om een tijd en datum aan te geven waarop een bericht moet worden geplaatst. Dit is erg makkelijk wanneer je bijvoorbeeld ’s nachts of in het weekend berichten wil plaatsen terwijl je hier zelf niet de mogelijkheid toe hebt. Daarnaast zorg je er dan ook meteen voor dat alle berichten op hetzelfde moment op de door jouw gekozen social media komen.

Rankingz
Rankingz kan gebruikt worden om de effecten van social media activiteiten van een merk te vergelijken met de effecten van social media van de concurrenten. Als er bijvoorbeeld wordt gekeken naar automerken zul je een ranking zien van alle automerken op basis van hun activiteiten in de social media. Door bijvoorbeeld leuke acties kan deze ranking per week verschillen.

Schermafbeelding 2013-11-06 om 13.49.30

Bron: Webinar Social Media, Bob van de Vooren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s