Webinar SEA | SEA, waar moet ik beginnen?

Google Adwords8 Oktober heb ik een webinar gevolgd met als onderwerp SEA. Dit webinar werd georganiseerd door bol.com en Bob van de Vooren was de spreker van het webinar. SEA staat voor Search Engine Advertising en is een onderdeel van Search Engine Marketing. Onder SEA wordt het plaatsen van betaalde advertenties naast en tussen de natuurlijke zoekresultaten. Om tot goede advertenties te komen, is het belangrijk om bepaalde stappen te doorlopen. Deze stappen zullen in deze blog worden besproken.

Voordat er kan worden begonnen met adverteren, is het belangrijk om een zoekwoorden analyse te doen. Hier ben ik bij een vorige blok al eerder op ingegaan, maar dit zal ik hier nog kort herhalen.

Een zoekwoorden analyse zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de zoekwoorden die door jou concurrenten worden gebruikt en waar jouw (potentiële) klanten op zoeken. Tools die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn bijvoorbeeld Google analytics en Google adwords. Daarnaast kun je naar de website van concurrenten bekijken of gesprekken met (potentiële) klanten houden om zoekgedrag te achterhalen. Door deze zoekwoordenanalyse wordt het duidelijk op welke woorden er door klanten wordt gezocht. De belangrijkste doelen voor een zoekwoorden analyse zijn:

  • Je vergeet geen belangrijke woorden
  • Je vermijdt jargon
  • Je vergeet geen synoniemen
  • Je leert vanuit de klant te denken.
  •  Je denkt aan andere schrijfwijzen (kado/cadeau).

Wanneer de zoekwoorden analyse is afgerond, is het allereerst belangrijk om te kijken of de site goed is opgebouwd. Tijdens de analyse leer je namelijk hoe de klant zoekt. Als de klant zoekt op merken en niet op productcategorieën, is het namelijk verstandig je website ook aan de hand van merken in te richten.

Als de website in orde is, kan er worden gekeken naar waar men op wil adverteren. Hierbij zijn er twee mogelijkheden aanwezig, namelijk longneck en longtail. Bij longneck wordt er geadverteerd op algemene zoekwoorden waar veel verkeer en concurrenten bij betrokken zijn. Het voordeel van gebruik van de longneck is dus dat veel potentiële klanten de advertentie zullen zien, nadeel is dat er veel concurrentie is waardoor er meer  resultaten naar voren zullen komen.

Bij longtail wordt er een combinatie van woorden gebruikt. Wanneer een consument deze woorden gebruikt, weet hij al beter waar hij naar op zoek is. Zo wordt er bij longtail bijvoorbeeld geadverteerd op Susan Smit in combinatie met Gesele. Voordeel hiervan is dat je consumenten bereikt met een specifieke zoekopdracht. Nadeel is dat je consumenten die zoeken op een bepaalde categorie niet bereikt. Je spitst je bij longtail dus meer toe op een specifiekere zoekterm.

Als er een keuze in zoekwoorden is gemaakt, kan de campagne worden aangemaakt. Dit gebeurt via Google Adwords. Hierbij wordt eerst de advertentiegroep bepaald, daarna worden de zoekwoorden en zoektype bepaald. Tot slot wordt een advertentie tekst opgegeven die de consument te zien krijgt en geeft men een budget aan dat door Google voor het adverteren gebruikt mag worden.

De campagne zal nu beginnen, maar dit betekent niet dat het werk erop zit. Het is belangrijk om continu te reageren op de omgeving. Zo zal bij het overlijden van een bekende artiest, de vraag naar zijn cd’s toenemen. Door hier met SEA slim op in te spelen, kan er veel extra omzet worden gemaakt.

Naast de extra omzet en bezoekers die SEA je op kan leveren, kan het ook negatieve gevolgen voor jouw imago hebben. Wanneer jij bijvoorbeeld adverteert op ‘vakanties Turkije’ en consumenten zoeken op ‘negatief reisadvies vakantie Turkije’, dan wilt jij niet gevonden worden. Zij kunnen de slechte berichtgeving omtrent Turkije dan namelijk gaan associëren met jouw merk. Het is daarom verstandig woorden aan te geven waarop je niet gevonden wilt worden, zodat je nare situaties en schade aan het imago voorkomt.

Bron: Webinar SEA, Bob van de Vooren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s