Het succes van Thuisafgehaald.nl

ThuisafgehaaldIn maart 2012 besloten Marieke Hart en Jan Thij bakker om thuisafgehaald op te richten. Thuisafgehaald is een concept dat zorgt dat afhaalmaaltijden van fastfoodketens vervangen kunnen worden door gezonde afhaalmaaltijden van thuis koks. Marieke en Jan hebben dit concept opgericht, omdat ze beide van lekker eten houden en geloven in delen. Deze website is in Nederland inmiddels een succes en zelfs in Europese landen is het nu ook aan het groeien. In deze blog zullen de volgende onderwerpen nog verder worden besproken namelijk de strategie, het verdienmodel en de kansen voor de toekomst van thuisafgehaald.

Wat biedt thuisafgehaald?
Via de website thuisafgehaald.nl kun je een thuiskok zoeken bij jou in de buurt en een maaltijd reserveren. Vervolgens krijg je een mailtje met het adres waar de maaltijd moet worden afgehaald. Als je de maaltijd op gaat halen neem je een eigen bakje mee waar de thuis kok de maaltijd in zal doen. Thuis afgehaald biedt dus mensen die alleen zijn of die geen zin hebben om te koken een optie om gezond maar toch lekker te eten. Naast het afhalen kun je natuurlijk ook zelf producten via thuisafgehaald aanbieden. Dit kun je doen door restjes die je overhebt bij het avond eten aan te bieden, maar ook door je specialiteiten op verzoek aan te bieden. De kosten van zo’n maaltijd liggen meestal rond de 4 euro. Naast hun core product de maaltijden biedt thuisafgehaald.nl ook een kookboek, short en een thuisafgehaald tas aan. Daarnaast zijn ze op dit moment bezig met crowdfunding om zo het bedrag bij elkaar te halen voor een thuisafgehaald app. Om thuisafgehaald meer te promoten worden maar een aantal promotiemiddelen in gezet. Zo kunnen de thuiskoks posters op hun raam hangen, in de supermarkt of thuisafgehaald visitekaartjes aanvragen. Ten slotte kun je ook de thuisafgehaald cadeaubon aan je vrienden of kennissen cadeau doen.

Strategie
Thuisafgehaald.nl hanteert de strategie customer intimacy. Bij deze strategie staat de klant centraal. Voor thuisafgehaald zijn de klanten ontzettend belangrijk, omdat de klanten hun producten zijn. Wanneer de klanten namelijk ontevreden zijn, zullen zij niet meer op zoek gaan naar maaltijden en zullen thuiskoks ze niet meer aanbieden. Dit heeft tot gevolg dat de omzet snel zal afnemen. Daarnaast is het bedrijf ontstaan omdat delen erg belangrijk wordt gevonden door de oprichters. Bij het delen van eten staat ook de klant centraal, wat weer goed aansluit bij customer intimacy.

Verdienmodel
Tot voor kort had thuisafgehaald geen verdien model. Het eerste jaar hebben ze het concept eerst een succes willen laten worden. Ze zijn pas sinds kort gestart met de introductie van een verdienmodel, dit doen ze via verschillende manieren. Ten eerste wordt er bij elke verkochte portie 10% van de prijs met een maximum van €0,25 extra gerekend. De website telt op de website in het account van de kok bij elke verkochte portie dit bedrag bij elkaar op. Zodra de kok boven de €2,50 komt dan zal thuisafgehaald dit geld incasseren via een automatische incasso. Het tweede verdienmodel dat thuisafgehaald gebruikt is al eerder aan bod gekomen. Om de app te financieren wordt er gebruik gemaakt van crowdfunding. Thuisafgehaald heeft hiermee inmiddels al €8.982,50 opgehaald en ze hebben €10.000,- nodig. Dit hebben ze voor elkaar gekregen om cadeaus aan donaties te koppelen. Zo kun je bij kleine bedragen stickers of een appster badge krijgen, dit is een badge die laat zien dat jij de app steunt. Bij grotere bedragen worden er workshops of het bezoek van een privé chef cadeau gedaan. Op dit moment verdient thuisafgehaald dus zeker geld met hun concept, dit is alleen een klein bedrag per verkoop.

Regels
Thuisafgehaald heeft voor zowel koks als afhalers verschillende huisregels opgesteld. De huisregels voor de kok zijn:

  • De kok is zelf verantwoordelijk voor de teksten die hij publiceert.
  • De kok is zelf verantwoordelijk voor een correcte belastingaangifte.
  • De kok gaat discreet om met de gegevens van de afhaler.
  • De kok zorgt ervoor dat te allen tijde de maaltijden binnen de afgesproken tijdspanne geleverd worden.
  • De kok voldoet de ontvangen bijdrage van afhalers aan Thuisafgehaald.
  • De kok heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen en probeert hier zoveel mogelijk aan te voldoen.

Daarnaast zijn er ook regels voor de afhalers. Deze regels zijn:

  • De afhaler haalt op het afgesproken tijdstip de maaltijd op en betaalt contant en gepast.
  • Als de afhaler niet binnen de afgesproken tijdspanne de maaltijd afhaalt, heeft de kok het recht de maaltijd niet meer te verschaffen.
  • De afhaler gaat discreet om met de gegevens van de kok.
  • De afhaler heeft de aandachtspunten over hygiëne en veiligheid doorgelezen.

Partners
Thuisafgehaald is de afgelopen jaren verschillende partnerships aangegaan. Een van de partners is de Stichting DOEN. Zij steunen Thuisafgehaald omdat thuisafgehaald de verspilling van voedsel tegen probeert te gaan. Daarnaast werkt Thuisafgehaald ook samen met MyOrder. MyOrder heeft thuisafgehaald opgenomen in de MyOrder app, zodat gebruikers makkelijk in hun omgeving kunnen zoeken naar koks en maaltijden. Via deze app kunnen zij ook maaltijden bestellen bij de koks. Thuisafgehaald is ook aangesloten bij Foodguerilla. Foodguerilla bevat een aantal organisaties die bijdragen aan een duurzamere en eerlijke voedselketen in Nederland en de rest van de wereld. Elke aangesloten onderneming doet dit op zijn eigen manier, maar door de krachten te bundelen hopen zij meer te bereiken.

Kansen voor de toekomst
Thuisafgehaald.nl heeft in één jaar al heel veel bereikt in Nederland. In de toekomst kunnen ze nog meer bereiken in Nederland maar valt er in het buitenland nog heel veel te groeien. De stap om een app te bouwen is volgens ons een stap in de goede richting om te groeien. Hiermee zullen ze niet langer meer achterlopen op hun concurrenten zoals thuisbezorgd.nl. Daarnaast zijn wij van mening dat ze meer partnerschappen moeten aangaan met zulk soort websites. Op dit moment doen ze dit al met My Order, maar wij zijn van mening dat ze dit meer meerdere websites moeten doen. Door deze stappen zullen ze nog meer kunnen groeien. Door de groei hebben ze echter wel meer kans op klachten van bijvoorbeeld restaurants. Ze moeten zorgen dat dit juridisch helemaal is dichtgetimmerd waardoor een aanklacht geen einde van de organisatie hoeft te betekenen.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Patricia Schep
Bron: Thuisafgehaald

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s