Webinar SEO | Wat kan ik zelf doen?

Afbeelding SEO Google17 september heeft het Webinar SEO van bol.com plaatsgevonden. Tijdens dit webinar, welke verzorgd werd door Bob van de Vooren, werd uitgelegd wat men zelf kan doen aan SEO (Search Engine Optimization).

Om een goede vindbaarheid binnen Google te realiseren, is het belangrijk om zelf enkele stappen te ondernemen. Deze stappen worden ook wel de zeven bouwstenen binnen SEO genoemd.

De eerste stap binnen het proces is de zoekwoorden selectie. Door te kijken naar welke zoekwoorden worden gebruikt door (potentiële) klanten, concurrenten, leveranciers en jezelf, ontstaat er een beeld van relevante zoekwoorden voor jouw website. Om de zoekwoorden van (potentiële) klanten te achterhalen, zijn verschillende tools beschikbaar. Zo kan er gebruik worden gemaakt van Google Trends, Google Analytics of kan er een gesprek worden aangegaan met (potentiële) klanten.

De stap die je nu uitvoert kan ook de zoekwoordenanalyse worden genoemd. De belangrijkste doelen voor een zoekwoordenanalyse zijn:

  • Je vergeet geen belangrijke woorden
  • Je vermijdt jargon
  • Je vergeet geen synoniemen
  • Je leert vanuit de klant te denken.
  • Je denkt aan andere schrijfwijzen (kado/cadeau).

Concurrenten en leveranciers zijn makkelijker te onderzoeken omdat hier simpelweg gebruik kan worden gemaakt van hun websites. Door in de broncode te kijken naar hun keywords ontstaat er een overzicht van woorden waar zij op te vinden zijn. Deze woorden kunnen gebruikt worden om jezelf te onderscheiden van je concurrent of om juist in de zoekmachine te concurreren. Tot slot kun je natuurlijk nog gebruik maken van de zoektermen waar jezelf op zoekt. Toch moet je hiermee opletten, jij bent namelijk betrokken bij de website waardoor je waarschijnlijk anders denkt dan je (potentiële) klanten.

De tweede stap bevat de concurrentie analyse. Hierbij wordt gekeken naar de zoekwoorden die de concurrentie gebruikt. Je moet je hierbij dus afvragen hoe goed je concurrent te vinden is en hoe jij hier een voordeel uit kan halen. Als je concurrenten bijvoorbeeld alleen te vinden zijn op merken en niet op productcategorie, dan kan het voor jou interessant zijn om je juist te richten op de productcategorieën. De keywords van de concurrenten kom je tegen in code van de website door de paginabron te bekijken. Daarnaast kom belangrijke keywords tegen door te kijken naar offline media zoals tv campagnes of folders van de concurrent.

De derde stap is de website architectuur. Hierbij wordt gekeken naar hoe de website is opgebouwd. Een goede manier om een website op te bouwen is de manier waarbij continu wordt rekening gehouden met twee belangrijke aspecten. Aan de ene kant moet er namelijk rekening worden gehouden met de usability van de website. Een website met een slechte usability zal door bezoekers weer snel worden verlaten. Aan de andere kant is de zoekmachinevriendelijkheid erg belangrijk zodat men snel gevonden kan worden.

De vierde stap omvat het technisch ontwerp waaruit de site is opgebouwd. Bepaalde content management systemen worden moeilijker door Google herkend en worden daardoor afgeraden om te gebruiken. Zo is een ‘simpele tekst’ veel makkelijker te indexeren door Google dan een website die uitsluitend bestaat uit Flash of Java. Vele diensten zoals Magento en WordPress, waarmee ook mijn blog is gemaakt, worden steeds zoekmachinevriendelijker doordat zij hiervoor tools aanbieden aan de gebruikers.

De vijfde stap is de realisatie van de content. De content die je op de website zet moet namelijk niet alleen zoekmachinevriendelijk zijn, maar ook relevant zijn voor jouw website. Wanneer de URL, titel, metadescription en kopteksten allemaal een ander onderwerp aangeven, zal Google jouw namelijk minder goed vinden. Komen deze wel overeen, dan is het nog altijd van belang dat het voor jouw bezoekers fijn blijft om te lezen, usability blijft dus ook hier erg belangrijk. Dit is ook de stap waar zoektermplaatsing dus plaats zal vinden.

De zesde stap is het inzetten van linkbuilding. Dit is een stap die ‘offsite’ plaats moet vinden. Jij moet er namelijk voor zorgen dat andere (relevante) websites interesse hebben in jouw website waardoor ze naar jou gaan linken. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de page rank van diegene die naar jou gaat linken. Het is belangrijk dat deze website dezelfde maar bij voorkeur een hogere pagerank als jouw website heeft. Wanneer de website namelijk een lagere pagerank heeft, kan dit zelfs negatieve gevolgen hebben voor jouw pagerank.

De zevende en laatste stap bevat het onderhoud. Hierbij moet worden gedacht aan het monitoren van de effecten van jouw SEO en het inspelen op deze resultaten. Het monitoren van de effecten kan op verschillende manieren en met verschillende tools. Verschillende tools die je hiervoor kan gebruiken zijn bijvoorbeeld de webstatistieken, de click through ratio en de ranking binnen Google. De ranking binnen Google is het makkelijkst te achterhalen door de Google Toolbar te gebruiken.

Wanneer de resultaten duidelijk zijn, is het belangrijk om continu in te spelen op belangrijke ontwikkelingen. Als gedurende de maanden november en december bijvoorbeeld meer wordt gezocht op kerstverlichting in plaats van sfeerverlichting, kan het interessant zijn om dit zoekwoord op te nemen in je website.

Je zult dus nooit met Search Engine Optimalisation klaar zijn. Door ontwikkelingen in de wereld om je heen zul je de keywords continu moeten aanpassen waardoor je goed blijft scoren op de voor jouw relevante zoekwoorden.

Bron: Webinar SEO, Bob van de Vooren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s