MOTI | Van Waanzien tot 100 years of graphic design

632x308zc=a=cq=90_632x308q=100_MOTI-museum-CJP2_2744_2746Donderdag 10 oktober heb ik het MOTI (Museum of the image) Museum in Breda bezocht. Op dat moment waren er twee tentoonstellingen aanwezig, namelijk ‘Waanzien’ en ‘100 years of graphic design’. Beide tentoonstellingen waren gericht op het denken van de mens en de invloed van grafisch design hierop. 

Ik ben begonnen met het bekijken van de tentoonstelling Waanzien. Deze tentoonstelling laat zien op welke manier jij beïnvloedt wordt door design in alledaagse zaken. Iedereen kent namelijk wel het simpele van Space Invaders dat door Toshihiro Nishikado werd ontworpen en in 1978 werd gelanceerd. Door te werken met slechts een paar pixels werden symbolen gecreëerd die wij vandaag de dag nog steeds herkennen. Naast Space Invaders waren er nog veel meer voorbeelden van ontwerpers die bekend zijn om hun design met grote invloeden.

Bij deze tentoonstelling was naast de vele onderwerpers ook duidelijk een link tussen design en marketing aanwezig. Zo realiseerde je je in het ‘voordeelhoekje’ welke invloed design van voedselverpakkingen hebben op onze aankoopbeslissingen. Door middel van een test werd gekeken hoe snel jij in verkooptrucjes trapt, bij mij viel dit gelukkig mee en ik kreeg dan ook een super-gemiddeld als reclame-gevoeligheidsscore. Ik heb hieruit op kunnen maken dat de marketing van een product belangrijk is, maar dat de design van het product zeker zo belangrijk is. Het design moet er namelijk uiteindelijk voor zorgen dat je het product in je winkelwagentje legt.

FotoMoti

Nadat ik de tentoonstelling Waanzien had gezien, ben ik gaan kijken naar de tentoonstelling 100 years of graphic design. Deze tentoonstelling liet duidelijk zien wat de invloed van design op onze samenleving is. Verschillende filmpjes lieten interviews zien met bekende Nederlandse designers. Daarnaast werden verschillende ontwerpen getoond met een grote invloed op de samenleving. Een goed voorbeeld hiervan zijn de rode en blauwe strepen op politievoertuigen zoals op de foto hiernaast wordt getoond. Iedereen kent deze strepen maar niet veel mensen realiseren zich dat deze in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken door een reclamebureau zijn ontworpen.

Na het interessante bezoek aan het MOTI Museum heb ik geleerd dat achter bijna alles wat je ziet een goed bedacht design zit. Of het nou het pakje Becel boter, het logo van de Albert Heijn of de strepen op de ambulance is, achter alles zit een bepaalde gedachte. Het is dus belangrijk om ook met het inzetten van een online campagne rekening te houden met design, zonder een design bestaat er namelijk geen website, maar ook geen visuele advertentie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s