Gratis applicaties

FreemiumEnkele weken geleden heb ik het boek Free gelezen. Chris Andersen beschrijft in dit boek verschillende voorbeelden waarin ‘gratis’ succesvol wordt gehanteerd. Na het lezen van dit boek kwam ik tot de conclusie dat het model dat Chris Andersen beschrijft, ook op apps kan worden toegepast en dat dit ook al vaak gebeurt.

Freemium is een van de belangrijkste modellen in het boek. Freemium houdt in dat bijvoorbeeld enkele hoofdstukken van een boek gratis zijn. Als men het hele boek wilt lezen moet er echter worden betaald. Een deel van het product wordt dus gratis aangeboden. Door dit deel gratis aan te bieden ontstaat er interesse bij de consument waardoor deze in sommige gevallen geneigd zal zijn om het product aan te schaffen.

Naast de zojuist genoemde boeken zijn er nog meer voorbeelden. Zo zijn er met name in Brazilië en Azië vele artiesten die gratis cd’s weggeven. De cd zal dan geen winst opleveren, maar het zorgt wel voor de benodigde aandacht waardoor de vraag naar concertkaarten van de betreffende cd toeneemt. Dit is een voorbeeld waar veel artiesten waarvan de muziek uitsluitend wordt gedownload, veel van kunnen leren.

Maar ook applicatiemakers en uitgevers kunnen er veel van leren. Er zijn namelijk ontzettend veel apps waardoor het voor de consument moeilijk is om te bepalen of een app echt doet wat beloofd wordt. Door deze app via het Freemium model aan te bieden, eerst gratis downloaden en voor belangrijkere functies of langer gebruik betalen, krijgt de consument meer vertrouwen in de app.

Dit model wordt ook al regelmatig gebruikt, al gaat het dan wel vaak om games. Zo kan een bepaald spel bijvoorbeeld alleen gratis worden gespeeld tot level 10 of wordt het spel dermate moeilijk dat er in-app aankopen noodzakelijk zijn. Maar niet alleen game apps kunnen hier gebruik van maken. Zo kan een app voor tekstverwerking ook gratis worden aangeboden maar moet er alsnog worden betaald als men wilt opslaan.

De mogelijkheden met dit model zijn voor applicaties dus oneindig. Dit maakt het voor erg veel applicatie uitgevers interessant om hiervan gebruik te maken. Het is niet alleen interessant voor de uitgever, maar ook voor de consument want deze zal eerder bereid zijn te betalen voor het product.

Bron: Free, Chris Andersen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s