Succesvolle branded apps

mobilemarketingwatchVolgens een onderzoek van TNS NIPO worden branded apps in Nederland nauwelijks gedownload of gebruikt. De reden hiervoor is dat apps simpelweg niet goed genoeg zijn. Apps worden vaak namelijk gemaakt omdat de concurrent er ook een heeft of omdat er iets met mobiel gedaan moet worden.

Naast de matige apps zijn er nog meer factoren die ervoor kunnen zorgen dat een app niet succesvol is. Zo kan er gebrekkige kennis zijn bij de adverteerder waardoor de app niet up-to-date blijft of sluit de positie van het merk niet aan op de app. Daarnaast kan de oorzaak ook nog liggen bij de verwende consument die een slechte app niet accepteert omdat er voldoende alternatieven zijn.

Om ervoor te zorgen dat jouw branded app succesvol wordt en blijft, zijn er enkele belangrijke tips waar rekening mee moet worden gehouden.

Uniek
Het is belangrijk dat een applicatie uniek is. De app moet de gebruiker de mogelijkheid bieden iets met de app te doen waar hij iets aan heeft. Hierbij kan worden gedacht aan vermaak, kostenbesparing, gemak of tijdsbesparing. Het is daarom belangrijk om de vraag ‘Waarom gaat mijn doelgroep de app downloaden?’ te stellen.

In sommige gevallen kan het lastig zijn om een app te maken die goed bij het product past. Toch is er dan de mogelijkheid om een app te maken die een behoefte van de consument vervult. Zo kan een zonnebril fabrikant een weerapp maken en een bedrijf als IKEA een app die tips geeft bij het inrichten van je huis.

Waarde voor de consument
Er zijn twee soorten apps te onderscheiden, namelijk apps die een toevoeging zijn op een bestaand product of dienst (branded utility-apps) en entertainment apps waarbij de beloning bestaat uit een emotionele waarde zoals spanning en ontspanning.

Het verschil tussen branded utitity apps en entertainment apps is redelijk groot. Zo worden branded utility-apps door gebruikers weer sneller verwijderd terwijl bij entertainment apps juist het gevaar bestaat dat de naam van de adverteerder niet blijft hangen.

Website als app
Niemand is geïnteresseerd in een app die een website optimaliseert voor mobiel gebruik. Een dergelijke app voegt namelijk niets toe en bovendien wordt een dergelijke app als obstakel gezien om een website te bezoeken. Een responsive website is dus een must.

De marketing van de app
Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, is het niet alleen belangrijk een goede app te maken, maar moet er ook geld worden geïnvesteerd in het promoten van deze app. Als de consument namelijk niet weet dat de app bestaat, zal deze ook niet worden gedownload en gebruikt.

App design
De laatste, maar ook een van de belangrijkste tips, is het design van de app. Een app die continu crasht en/of niet gebruiksvriendelijk is, zal niet lang worden gebruikt en weer snel worden verwijderd. Daarnaast draagt een slechte app natuurlijk niet positief bij aan het beeld dat een klant van een organisatie heeft.

Bronnen:
Marketingfacts
Mobilemarketing.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s