Mobiele apps promoten via social media

Social-media-icons-on-iphoneHet mobiel gebruik van social media zoals Facebook en Twitter komt ver boven de 50% en groeit nog steeds. Deze groei lijkt voorlopig aan te houden en dit maakt social media dan ook een goede manier om apps onder de aandacht te brengen.

Er zijn drie redenen te benoemen waarom social media thuis horen in de marketingmix van de mobiele markt:

Van mobiel naar mobiel
Het probleem bij het promoten van apps is dat er een grote drempel is om de app daadwerkelijk te downloaden. Wanneer een consument bijvoorbeeld een advertentie van een app op zijn laptop ziet, is er nog een grote stap die gezet moet worden voordat de app daadwerkelijk gedownload wordt.

Door gebruik te maken van advertenties in social media, wordt de drempel om te downloaden zo goed als weg genomen. Door een simpele ‘klik’ kan namelijk naar een Apple store of Google play worden gegaan waar de app dan direct te downloaden is. Dit heeft als resultaat dat consumenten eerder geneigd zullen zijn de app te downloaden.

Het targeten
Via social media zoals Twitter en Facebook kan er veel verder worden gegaan als het aankomt op de targeting van de advertentie. Zo kan een kookapp met recepten alleen worden getoond aan volgers van Jamie Oliver op twitter of aan fans van 24Kitchen via Facebook. Daarnaast is er natuurlijk nog altijd de mogelijkheid om te targeten op bijvoorbeeld leeftijd zodat iemand van 10 jaar geen advertentie voor een kookapp te zien zal krijgen.

Daarnaast bestaat er nog de mogelijkheid om via Custom Audiences te targeten op e-mailadres. Dit maakt het erg eenvoudig om je app via (mobiele) social media aan te bieden aan bestaande klanten.

Lage kosten
De laatste reden is voor velen waarschijnlijk ook de belangrijkste reden. De kosten van een download liggen in vergelijking met andere kanalen namelijk een stuk lager. Dit komt met name door de zojuist genoemde targetmogelijkheden waardoor de advertentie helemaal kan worden toegespitst op jouw doelgroep.

Daarnaast doen Twitter en Facebook erg hun best om aan populariteit te winnen bij adverteerders door lage tarieven aan te bieden. App-promotie wordt op dit moment namelijk nog niet veel gebruikt.

Bron: Marketingfacts (1)
Marketingfacts (2)
Frankwatching

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s