Winkels willen een kijkje in onze smartphones.

what-is-geofencingAls men straks voor de derde keer in een maand voor dezelfde etalage naar producten staat te kijken, moet er niet raar worden opgekeken als men op dat moment korting voor deze producten op de smartphone ontvangt. De winkelier wilt namelijk toegang tot onze smartphone.

De behoefte van winkeliers om toegang te krijgen tot onze smartphone wordt steeds sterker. Door onder andere Wi-Fi en GPS kan precies worden gevolgd waar de consument in de winkelstraat staat en naar welke etalage hij kijkt. Door passende aanbiedingen te doen hoopt de winkelier toegang te krijgen tot de smartphone van deze consument.

Naast de plaats van de consument kan, met toestemming van deze consument, ook worden gekeken naar bijvoorbeeld het zoekgedrag. Voordeel voor de consument is dat men passende aanbiedingen krijgt die aansluiten bij hun interesses. Een moeder die via Google zoekt naar babykleding, zal bij het passeren van een babywinkel een aanbieding kunnen ontvangen.

Goede voorbeelden van deze methode, die ook wel ‘geofencing’ wordt genoemd, zijn bijvoorbeeld McDonald’s en de modeketen Hunkemöller. McDonald’s biedt haar klanten die in de buurt van de McDonald’s zijn, sinds kort aanbiedingen op basis van hun favoriete menu. Hunkemöller probeert haar potentiële klanten naar binnen te lokken door kortingen aan te bieden en door tips te geven om de collecties te komen bekijken.

Toch kent deze nieuwe methode om consumenten naar binnen te lonken, naast de voordelen voor zowel de consument als winkelier, ook enkele nadelen. Zo is het voor de consument een belangrijk nadeel dat de winkelier in de telefoon kan kijken van de consument. Want hoeveel kan deze winkelier dan zien en hoeveel staat de consument toe? Hier zal een duidelijk beleid voor moeten komen, dat door alle organisaties gehanteerd dient te worden. Daarnaast kan ook de overheid nog altijd roet in het eten gooien door de privacy wetgeving omtrent dit onderwerp aan te scherpen.

Maar deze nadelen nemen niet weg, dat het voor zowel de consument als de winkelier voordelen kan hebben om de handen in een te sluiten. Waardoor men samen kan werken aan de beste aanbiedingen voor elke individuele consument.

Bronnen:
De Gelderlander, 6 september 2013
Marketingfacts

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s